Doelstellingen

« Ik hoor en ik vergeet.  Ik zie en ik herinner mij. Ik doe en ik begrijp.»

musee-objectifs1

Met dit Chinees spreekwoord wensen wij al decennia lang onze overtuiging te illustreren dat voor de vorming en ontwikkeling van een goede wereldoriëntatie de participatieve en psychologische dimensie echt wezenlijk is.

Het Europees pionnierswerk van Het Kindermuseum is nochtans niet virtueel, noch hoogtechnologisch maar in tegendeel heel tastbaar en concreet: het plaatst het kind in een herkenbare en reële spelsituatie dank zij de decors en de houten spellen die de zelfkennis, de kennis van de ander en de kennis van de omringende wereld stimuleren. Om deze laatste doelstellingen maximaal te realiseren, biedt het Museum ludieke tentoonstellingen aan waarin deelname en de dialoog volwassene-ouder/kinderen een zeer belangrijke rol spelen.

Het team animatoren speelt een primordiale rol in het aanbrengen en goed tot zijn recht laten komen van de educatieve thema’s die in de filosofie van Het Kindermuseum centraal staan. Zo gaan zij inderdaad leven geven aan de tentoonstelling door, als nodig het spel te initiëren, een vertrouwelijke sfeer te scheppen, het woord te geven aan de kinderen, hen aandachtig en vriendelijk bejegenen en zo ook de bewustwording van het gevoelsleven een plaats helpen geven. Elke tentoonstelling wordt door het team van Het Kindermuseum bedacht en uitgewerkt, telkens voor een periode van 4 jaar. Uiteraard wint het team bij dit creatieproces wel raad in van externe specialisten, zoals kinderartsen, -psychiaters, psychologen…