Theater op woensdagnamiddag

Drie gepassioneerde animatoren van het Kindermuseum spelen een interactieve voorstelling en kaarten daarbij alledaagse thema’s voor kinderen aan. Het jonge publiek mag niet alleen kijken maar op momenten ook mee discussiëren.

Het doel? Kinderen op een speelse manier aanmoedigen om na te denken over belangrijke thema’s en hun mening te vormen en te delen.

Wanneer?
Elke woensdag om 15u30 in Het Kindermuseum.

Info :
Laura Le Gall :
info@childrenmuseum.be
Tel. 02/640.01.07

De drol

Madame Choucroute is een knorrig, oud dametje dat van niemand houdt behalve van haar hondje Pompon. Gino Carpaccio is een excentrieke man die zot is van zijn Italiaanse schoenen. Terwijl Pompon haar dagelijks drolletje legt, neemt Gino zijn intrek in het appartementsgebouw van Madame Choucroute. Wat zal er gebeuren?

Thema’s die aan bod komen: angst, woede en verschillen tussen mensen.

Chuuut!

Madame Choucroute wil een boek schrijven, een fantastisch boek, een boek vol avonturen… Maar ze vindt geen geschikte held voor haar verhaal.
Met de hulp van de kinderen verzint ze enkele kleurrijke creaturen… die toch niet helemaal perfect zijn.

Thema’s die aan bod komen: vriendschap, jaloezie, (im)perfectie 

De kwaadaardige tablet !

De mama van Norbert maakt zich zorgen. Sinds haar zoon van Sinterklaas een tablet kreeg, is hij niet meer dezelfde. Ze schakelt de hulp in van heks Buikvanvol, die op missie gaat in een virtuele wereld waar ze gekke wezens ontmoet…

Thema’s die aan bod komen : de problematiek van tablets en internetgebruik bij kinderen

Interactief theater op school

Met 43 jaar ervaring op het gebied van educatie en cultuur, biedt het Kindermuseum een pedagogisch project aan dat perfect kadert in de lessen burgerschap.

Deze interactieve theatervoorstelling past zich gemakkelijk aan elk decor, elke klas, elke sport-of theaterzaal aan…

De acteurs spelen een interactieve voorstelling en kaarten daarbij alledaagse thema’s voor de leerlingen aan. De leerlingen mogen niet alleen maar kijken maar op momenten ook mee discussiëren.

Het debat wordt geleid door de acteurs en het jonge publiek bepaalt mee het einde van de voorstelling op een democratische manier.

Vaardigheden die aan bod komen:

  • naar elkaar luisteren om elkaar beter te begrijpen
  • je mening of denkbeeld verbreden
  • een logische redenering vormen
  • een betere maatschappij inbeelden
  • je fantasie gebruiken om de discussie te voeden

Link met de verworven vaardigheden tijdens de lessen burgerschap:

  • een filosofische discussie aangaan
  • je gedachten ordenen
  • je mening onderbouwen
  • een emotionele autonomie verwerven
  • zich openstellen voor verschillende opinies en overtuigingen
  • de principes van de democratie begrijpen
  • zichzelf en de ander kennen
  • deelnemen aan het democratisch proces
  • bijdragen aan het sociale en politieke leven

 

Zin om dit project te steunen?

Pin It on Pinterest